مهم ترین وظیفه ای که نهاد ارتباطات و روابط عمومی در سازمان ها و نهادها ایفا می کند ، اطلاع رسانی متقابل در راستای ارتقای سازمانی ، ارایه خدمات بیشتر و بهتر و اعتماد سازی میان سازمان و جامعه و مخاطبان ، خدمت رسانی بهتر و ایجاد اعتماد و روابط صمیمی میان نهاد و جامعه و دیگران است . این ها اهم اهداف و محورهایی است که روابط عمومی و ارتباطات و نهادها آن را تعقیب می کنند. اطلاع رسانی که یکی از وظایف مهم و عمده ترین وظیفه نهادهای روابط عمومی است . دارای سه حلقه می باشد: حلقه اول ؛ اطلاع رسانی درون سازمانی ( میان مدیران ، کارکنان ، مسئولان و مجموعه سازمانی ) ، حلقه دوم : اطلاع رسانی نهایی نسبت به جامعه بیرونی و حلقه سوم : در حوزه امور بین الملل و فراتر از کشور است. به طور طبیعی در همه این حلقه ها ، هم تکنیک را شاهد هستیم ، هم ارزش ها و بنیادهای اخلاقی ، نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم آن است که ارتباطات و به طور ویژه روابط عمومی ، ضمن آن که یک قلمرو تکنیکی و فنی دارد یک قلمرو و دامنه اخلاقی و ارزشی نیز دارد.

روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در حال حاضر فعالیت هایی را که شامل موارد ذیل می باشد در سطح داخل و خارج از دانشگاه ارایه می نماید:

  • - تهیه اخبار از آخرین رویدادها ، مراسم ، مناسب ها و نشست ها ، موضوعات آموزشی ، علمی ، پژوهشی و... انعکاس اخبار مربوطه در سایت روابط عمومی
  • - هماهنگی جهت چاپ آگهی های مربوط به مناقصات ، مزایده ها ، ابلاغ و رسیدگی و پیگیری جهت چاپ و پرداخت صورتحساب
  • - اطلاع رسانی از آخرین اخبار و مطالب علمی تهیه شده ازطریق سایت روابط عمومی
  • - هماهنگی با رسانه ها و جراید و صدا و سیما جهت تهیه گزارش و خبر از مراسم و مناسبت ها
  • - هماهنگی و همکاری در برپایی مراسم ویژه مانند مناسبت ها ، جشن ها ، کنگره های علمی پژوهشی ، کارگاه های آموزشی و....
  • - صدور مجوز به منظور تهیه گزارش خبری و یا تصویری از مراکز تحت پوشش دانشگاه جهت سایر ارگان های دولتی و یا خصوصی
  • - هماهنگی و همکاری در برپایی ویژه برنامه ها مانند: هفته پژوهش ، هفته سلامت و ...
  • - تهیه گزارش تصویری از برگزاری مراسم جهت استفاده در سایت روابط عمومی و یا ارسال به واحد مربوطه
  • - هماهنگی با وزارت متبوع در خصوص اجرای برنامه های درخواستی
  • - انجام امور درخواستی از سوی دفتر ریاست دانشگاه
  • - اطلاع رسانی و درج اخبار دانشگاه در سایت وزارت بهداشت.

آیین نامه

ماده 1- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف- روابط عمومی: اداره کل یا دفتر روابط عمومی دستگاه های اجرایی

ب - شورا : شورای اطلاع رسانی دولت

ج - سخنگوی دولت : سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای اطلاع رسانی دولت

ماده 2 - اهم فعالیت های روابط عمومی هر وزارتخانه یا زمان اجرای سیاست های اطلاع رسانی دولت، همکاری با رسانه های جمعی جهت انعکاس مناسب عملکرد های بخش های مختلف پاسخگویی به ابهام ها و اطلاع رسانی درخصوص آن دستگاه، تهیه و اجرای طرح های تبلیغاتی سارمان، اجرای مناسب مراسم و مناسبت ها، ایجاد حسن رابطه بین کارکنان و مسئولان دستگاه مربوط از طریق برگزاری جلسات داخلی، نظارت بر انتشارات و نشریات دستگاه، مدیریت پایگاه های اطلاع رسانی الکترونیک دستگاه و افکارسنجی عمومی و دستگاهی است.

تبصره 1- شرح وظایف و ساختار جدید سازمانی روابط عمومی ها جهت اجرای وظایف یاد شده با توجه به شرح وظایف، اهداف، پراکندگی جغرافیایی و سایر موارد مربوط ظرف چهارماه پس از ابلاغ این آیین نامه با پیشنهاد سخنگوی دولت به تایید شورای اطلاع رسانی دولت رسیده و با تصوی معاونت ذی ربط در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور لازم الاجرا می گردد.

تبصره 2 - به منظور ایجاد ساختار مناسب روابط عمومی، دستگاه های اجرایی موظفند جذب ظرفیت سازمانی مصوب روابط عمومی را از سهمیه استخدامی ستادی و استانی خود از میان دارندگان مدارک تحصیلی دانشگاهی روابط عمومی و رشته های مرتبط و یا دارندگان تجربه کاری در زمینه روابط عمومی را در اولویت قرارداده و جهت ارتقای پست های حوزه روابط عمومی اقدام نمایند.

ماده 3- امور ارتباطی، تبلیغاتی و اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی مشمول ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران- مصوب 1383- باید تابع خط مشی ها و سیاست های اجرای دولت باشد.

تبصره 1 - رئیس شورای اطلاع رسانی دولت موظف است به صورت مستمر نظرات موثر بر اجرای صحیح سیاست های تبلیغاتی و اطلاع رسانی دولت را به عمل آورده و زمینه آموزش مدیران روابط عمومی ها جهت اجرای ماسب مفاد این آیین نامه را با همکاری دستگاه های اجرایی و آموزشی و انجمن ها و موسسات ذی صلاح غیر دولتی فراهم سازد.

تبصره 2- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است هزینه های آموزشی و هماهنگی اطلاع رسانی دوات را در ردیف مستقل در بودجه سالانه ذیل ردیف های نهاد ریاست جمهوری منظور و در اختیار دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت قرار دهد.

تبصره 3 - اختیارات هیأت وزیران د رخصوص تعیین ضوابط و هماهنگی اطلاع رسانی و امور تبلیغاتی به کار گروهی مرکب از وزراء دادگستری،‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور تفویض می گردد. ملاک تصمیم گیری در خصوص اختیارات یاد شده موافقت وزیران عضو کار گروه یاد شده می باشد و مصوبات آن در صورت تایید رئیس جمهور با رعایت ماده (19) آیین نامه داخلی هیات دولت قابل صدوی می باشد.

تبصره 4- پرداخت هر نوع وجه صرفا" در چارچوب ماده (3) این آیین نامه مجاز و پرداخت هر گونه وجه دیگری ممنوع است ذیحسابان وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانون شرکت ها مکلفند نظارت لازم را اعمال و موارد خلاف را گزارش نمایند.

ماده 4 - مدیر روابط عمومی دستگاه های اجرایی در سطح ستادی از سوی عالی ترین مقام دستگاه و از میان افراد دارای خلاقیت، تحرک و آگاهی سیاسی - اجتماعی و رسانه ای و تا حد امکان مرتبط با رشته روابط عمومی با هماهنگی سخنگو و در سازمان ها و ادرات زیرمجموعه هر دستگاه هماهنگی مدیر روابط عمومی دستگاه مربوط انتخاب خواهد شد و به صورت مستقیم زیر نظر مقام منصوب کننده فعالیت خواهد کرد.

تبصره 1 - دستگاه های اجرایی مکلفند ترتیبی اتخاذ نمایند که تا حد امکان کلیه فعالیت های قابل انتشار و ارتباطات تمام بخش های دستگاه از جمله پایگاه های اطلاع رسانی دستگاه به صورت متمرکز از سوی روابط عمومی مربوط صورت پذیرد. موارد استثناء به پیشنهاد دستگاه به تصویت شورای اطلاع رسانی دولت خواهد رسید.

تبصره 2 - عالی ترین مقام دستگاه مربوط، سخنگوی دستگاه را از میان مسئولان ارشد دستگاه مربوط با اولویت مدیر روابط عمومی و با رعایت تبصره (1) این ماده انتخاب خواهد نمود. مواضع رسمی دستگاه از سوی سخنگوی آن دستگاه اعلام خواهد شد.

ماده 5 - به منظور ایجاد انسجام، اتخاذ شیوه های مناسب و هماهنگی در امور اطلاع رسانی و ایجاد وحدت رویه، شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه های اجرایی متشکل از کلیه مدیران روابط عمومی دستگاه ها و معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ریاست سخنگو و دبیری دبیرشورا تشکیل خواهد شد.

تبصره - شورای هماهنگی روابط عمومی در مراکز استان ها به ریاست استاندار و در غیاب وی معاون سیاسی و امنیتی استاندار و دبیری مسئول روابط عمومی استانداری و با شرکت کلیه مسئولان روابط عمومی دستگاه های استانی و فرمانداری ها تشکیل می گردد و وظیفه هماهنگی اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی را در استان بر عهده خواهد داشت.

ماده 6- به استثنای مقامات موضوع تبصره (2) ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت - مصوب 1370 - و همطراز آنها، انجام هر گونه مصاحبه توسط مسئولین و کارکنان دستگاه و انتشار هر گونه خبر باید از طریق روابط عمومی دستگاه و با رعایت سیاست های کلی اطلاع رسانی دولت صورت پذیرد.

ماده 7- روابط عمومی ها موظف به همکاری و تعامل مناسب با تمامی رسانه های قانونی به خصوص سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری جمهوری اسلامی و موسسه فرهنگی - مطبوعاتی ایران و رعایت سیاست های مربوط ابلاغی موضوع آیین نامه ساماندهی فعالیت پایگاه های اطلاع رسانی ( سایت های) ایرانی، موضوع تصویب نامه شماره 109060/ت35741 هـ مورخ 5/9/85 از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

ماده 8 - روابط عمومی ها حداکثر تا اول اسفندماه هر سال برنامه های ارتباطی، اطلاعاتی و انتشاراتی سال بعد خود را براساس برنامه سالانه وزارتخانه یا سازمان متبوع و هماهنگی با دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت تنظیم خواهند نمود.

ماده 9 - دستگاه ها موظفند حداقل دو در هزار بودجه جاری ستادی و استانی خود را به تفکیک برای فعالیت های روابط عمومی و اطلاع رسانی در نظر گیرند و هنگام مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یا استان آن را به عنوان هزینه های ضروری دستگاه منظور کنند و در اختیار روابط عمومی ها قرار دهند.

ماده 10 - کلیه آیین نامه ، دستورالعمل ها و بخش نامه های مغایر از جمله تصویب نامه شماره 81552 مورخ 53/12/28لغو می گردد.

عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: