چاپ        ارسال به دوست

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی ؛

کمیته مطالعات " ناشنوایی/کم شنوایی" دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آغاز به کار کرد

   کمیته مطالعات " ناشنوایی/کم شنوایی" وابسته به مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال با هدف ارتقای تحقیقات و آموزش در حوزه ناشنوایی و کم شنوایی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آغاز به کار کرد.

   به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، این کمیته با توافق سرپرست مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال و  معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه ، بنا به ضرورت انجام مطالعات کم شنوایی و ناشنوایی بویژه در حوزه کودکان ، از سال گذشته (95) بصورت غیررسمی ، و رسما از امسال به ریاست  دکتر " گیتا موللی " دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تشکیل شد.

   دکتر " موللی" درباره ضرورت انجام مطالعات کم شنوایی و ناشنوایی در کشور، به خبرنگار وبدای دانشگاه گفت: سالانه چهار الی پنج هزار کودک کم شنوا در کشورمان متولد می شوند. از هر هزار تولد زنده، یک الی سه کودک کم شنوایی عمیق دوطرفه (ناشنوایی) دارند. و این درحالی است که هم اکنون امکان تشخیص کم شنوایی ، در بدو تولد و در زایشگاه وجود دارد.

    وی گفت: با توجه به اینکه کم شنوایی، شایعترین نقص مادرزادی است و شیوع آن در کشورمان به دلیل ازدواج های فامیلی، بسیار زیاد است و همچنین ، با توجه به اهمیت تشخیص و پس از آن مداخلات زودهنگام و بموقع برای کودک کم شنوا ، کمیته مطالعات ناشنوایی / کم شنوایی دانشگاه علوم بهزیستی می تواند گامی بسیار ارزشمند برای ارتقای زندگی هزاران کودک کم شنوای کشورمان بردارد.

    دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت اینکه درصورت تشخیص بموقع در بدو تولد و شروع مداخلات شنوایی/ زبانی /گفتاری و روانشناسی در همان ماه های ابتدای زندگی، کودک کم شنوا می تواند دقیقا مانند کودک شنوا، زبان و گفتار بیآموزد و همه "توانایی های" خود را مانند دیگر همسالانش ، نشان بدهد.

   دکتر موللی ، " ارتقای برنامه های مداخلات زودهنگام برای کودک کم شنوا " که بدنبال برگزاری سمپوزیوم مداخله زودهنگام کم شنوایی در سال 95  و بازخوردهای بسیار مثبت ملی و بین المللی شکل گرفت  را از اهداف اصلی کمیته مطالعات ناشنوایی و کم شنوایی برشمرد.

   رئیس کمیته مطالعات ناشنوایی/کم شنوایی ، با یادآوری این نکته که تاکنون مرکزی با هدف ویژه ساماندهی به تحقیقات خاص ناشنوایی/کم شنوایی در کشورمان نبوده است، افزود: حمایت از پژوهشگران و دانشجویان جهت اجرای پژوهش ها در زمینه کم شنوایی و ناشنوایی بویژه در حوزه کودکان ، و  ارتقای سطح آگاهی جامعه نسبت به ناشنوایی و کم شنوایی و نیز مطالعات در خصوص برنامه های آموزشی و توانبخشی کودکان ناشنوا /کم شنوا در جهت رشد آنها ، از دیگر اهداف تشکیل کمیته مطالعات کم شنوایی و ناشنوایی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است.

    وی اظهارداشت: کار با کودک کم شنوا نیازمند یک تیم تخصصی از متخصصان و کارشناسان شامل "شنوایی شناس، گفتاردرمانگر، روانشناس، مددکار اجتماعی ،پزشک اطفال و پزشک متخصص گوش و حلق و بینی" و در صورت لزوم دیگر رشته هاست. و بدون کار تیمی ، پیشرفت کامل کودک کم شنوا میسر نخواهد بود ، همچنانکه کمیته مطالعات کم شنوایی/ناشنوایی نیز درنظر دارد، از تمامی صاحبنظران و علاقه مندان به این حوزه مطالعاتی دعوت به همکاری کند.

    دکتر موللی درباره توصیه های جهانی در این حوزه نیز گفت: براساس بیانیه های جهانی بویژه بیانیه غربالگری شنوایی نوزادان که ابتدا درسال 1995 میلادی توسط جمعی از دانشمندان جهان نوشته شد و بعدها در سال 2003 و 2007 میلادی بخشهایی به آن اضافه شد، همه کودکان لازم است پس ازتولد و در روزهای نخست زندگی ، غربالگری شنوایی شده و درصورت رد شدن در آزمون غربالگری، برای تشخیص کامل و شروع مداخلات توانبخشی ارجاع شوند.

   وی با اشاره به اینکه قرن بیست و یکم ، قرن تحقیقات ارزنده و پیشرفتهای شگرف در عرصه ناشنوایی است ، افزود: بیانیه مداخلات زودهنگام خانواده محور کودک کم شنوا/ناشنوا 2016 میلادی نیز که متمم بیانیه غربالگری شنوایی بود، همه مراکز و موسسات را در تمام کشورها به اجرای مداخلات در بدو نوزادی (بلافاصله پس از تشخیص کم شنوایی) فرا می خواند و حاوی ده اصل کلی در این زمینه می باشد.

لازم به ذکر است، کمیته مطالعات کم شنوایی / ناشنوایی آدرس پست الکترونیکی  Deaf.hhrc@gmail.com  را جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فعالیت این کمیته و آدرس لینک سایت آن را (http://dhrc.uswr.ac.ir)  اعلام کرد.

انتهای پیام /

تنظیم خبر: نعیمی پور


١٢:٥٢ - سه شنبه ٢٣ خرداد ١٣٩٦    /    عدد : ١٠٣١٧    /    تعداد نمایش : ١١٦٠


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج